Mailen en appen buiten werktijd kan werknemers stress bezorgen. Hebben zij wettelijk recht op onbereikbaarheid of volstaat het maken van goede afspraken hierover? Werknemers ervaren soms druk om 's avonds laat nog te reageren op berichten. Het is verstandig om afspraken te maken over het versturen van e-mails en berichten buiten werktijd, aangezien sommige medewerkers druk voelen om direct te reageren. Maar hebben werknemers al een wettelijk recht om onbereikbaar te zijn?
Het antwoord:
Er is wetgeving in ontwikkeling met betrekking tot de bereikbaarheid van werknemers buiten werktijd. Het wetsvoorstel stond eerst bekend als het 'recht op onbereikbaarheid', maar die titel is aangepast. Het doel van het wetsvoorstel is namelijk niet om werknemers het recht te geven om onbereikbaar te zijn. Het doel is eigenlijk precies wat jullie doen: overleggen met werknemers over (on)bereikbaarheid buiten werktijd.
Thuiswerken en flexibele werktijden maken het voor veel medewerkers makkelijker om werk en privé te combineren. Maar er zijn ook nadelen. Een van die nadelen is dat een collega die bijvoorbeeld 's middags met zijn kind naar voetbaltraining is gegaan, 's avonds werkt en laat nog een mail stuurt naar een andere collega. Die collega kan dan druk voelen om meteen te reageren.
Daarom is het sowieso, of dat nu wel of niet wettelijk is geregeld, belangrijk om hierover afspraken te maken. Het is heel eenvoudig om je e-mail zo in te stellen dat een bericht zonder haast pas de volgende ochtend om 8 uur wordt afgeleverd. Maar het helpt ook al om met elkaar af te spreken dat niemand verwacht dat e-mails die buiten werktijd worden verstuurd, ook buiten werktijd worden beantwoord.
Ben je door deze blog geïnteresseerd geraakt in meer adviezen op het gebied van HR? Lees hier meer over wat wij bij TOP HR desk voor jouw bedrijf kunnen betekenen!
Bron: XpertHR