Is het hebben van een vertrouwenspersoon verplicht?
Is het hebben van een vertrouwenspersoon verplicht? Dat is de vraag die al een tijdje speelt bij veel ondernemers. Maar nee, dat is nog niet het geval. Nóg niet inderdaad! Want de nieuwe wet hiervoor is inmiddels al ingediend door de Tweede Kamer. Dus over niet al te lange tijd wordt het aanstellen van een vertrouwenspersoon waarschijnlijk wél wettelijk verplicht. We vertellen je waarom en hoe je dit als mkb-bedrijf goed regelt.
Wat houdt die wetgeving vertrouwenspersonen in?
We weten al een tijdje dat de overheid bezig is met een wetswijziging. Er verandert niet veel, maar wél iets waarmee je als ondernemer iets moet. Maar wat precies? Kort gezegd: in de gewijzigde arbeidsomstandighedenwet staat dat personeel toegang moet hebben tot een ‘vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen’. Dit hoort bij jouw beleid over psychosociale arbeidsbelasting, ofwel PSA. Eén van die onderwerpen is hoe jij, ondernemer, jouw medewerker opvangt bij een ongewenste situatie. Hier moet je straks verplicht een vertrouwenspersoon voor aanstellen. Ongeacht de bedrijfsomvang, dus ook midden- en kleinbedrijven.
Maar was dat niet al lang verplicht?
Ja en nee. Nu mag je in principe nog zelf bepalen hoe je dat regelt. Maar in de praktijk zien we dat, vooral grote bedrijven, het hebben van een vertrouwenspersoon al beschouwen als een verplichting. Meer dan de helft van de werkgevers heeft daarom al een vertrouwenspersoon aangesteld. Het is zelfs zo dat de Inspectie SZW er bij een controle ook vanuit gaat dat er een vertrouwenspersoon is. Maar straks geldt die verplichte vertrouwenspersoon voor alle bedrijven, groot én klein.
Maar waarom wordt een vertrouwenspersoon verplicht?
Omdat dat nodig is. Want of een onderneming nu 4000 of 4 medewerkers heeft: je werkt nu eenmaal met mensen. En daar waar mensen werken, gebeuren dingen. Leuke, maar ook minder leuke dingen. Denk dan aan fraude, pesten op het werk of discriminatie. Daar moet je als werkgever iets mee. Onze ervaring leert dat de grotere bedrijven hiervoor vaak een interne vertrouwenspersoon aanstellen. Maar kijk je naar bedrijven van 100 werknemers of minder, dan is er meestal minder of zelfs niets geregeld. Terwijl het belang natuurlijk net zo groot is. Een goede zaak dus, om een vertrouwenspersoon verplicht te maken.
Kan ik dan niet gewoon een interne vertrouwenspersoon aanstellen?
Zeker, ook als midden- of kleinbedrijf kun je een medewerker aanwijzen als interne vertrouwenspersoon. Die volgt een opleiding of twee en dan is het geregeld. Toch? Dat ligt toch wat ingewikkelder. In kleinere bedrijven kom je elkaar nu eenmaal meer tegen. En laat de interne vertrouwenspersoon dan net Frank van Finance zijn waar je vorige week nog een conflict mee had. Of de directeur die ‘het erbij doet’. Geen wonder dat hij of zij nog nooit een klacht heeft gehad… Voor een groot bedrijf is dat makkelijker. Die heeft meestal personeel en variatie genoeg om iemand tot interne vertrouwenspersoon te maken. Kortom: hoe kleiner het bedrijf, hoe moeilijker het wordt met de onafhankelijkheid.
Welke opties heb ik als mkb-bedrijf als een vertrouwenspersoon verplicht wordt?
Wij verwachten zelf dat deze nieuwe wetgeving vertrouwenspersonen er in 2022 komt. Aan de slag dus. Welke opties heb je?
- Je stelt een interne vertrouwenspersoon aan
Op het eerste oog is dit de meest eenvoudige oplossing. Maar realiseer je dat, zeker in een klein bedrijf, dit problemen kan geven op de werkvloer. Door die onafhankelijkheid die we al eerder noemden. Ook moet jouw werknemer verplicht een aantal cursussen en certificaten behalen. En dat is een investering. Neem daarbij ook mee in je overweging dat deze werknemer op een dag ook een nieuwe baan kan vinden… Dan begin je weer van voor af aan.
2. Je huurt een externe vertrouwenspersoon in
Een andere oplossing is een externe vertrouwenspersoon inhuren. Een misverstand is dat dit te kostbaar is als je een klein- of middelgroot bedrijf runt. De praktijk leert juist dat het je een hoop bespaart. Een externe vertrouwenspersoon scheelt je namelijk opleidingskosten én kostbare tijd. Ook voorkom je problemen rond onafhankelijkheid. En met een professional weet je dat je altijd de meest up-to-date kennis in huis haalt. Bekijk hier >>> onze pagina voor meer informatie
Oplossing voor ondernemers
We zien dat veel kleinere ondernemers worstelen met hoe ze het straks moeten invullen als een vertrouwenspersoon verplicht is. Daarom ontwikkelden we een compact abonnement, speciaal voor mkb-bedrijven. Daarmee voldoe je aan de nieuwe wetgeving vertrouwenspersonen én betaal je niet meer dan nodig.
Heb je vragen over de nieuwe wetgeving en hoe ons abonnement jou hierbij verder helpt? Neem gerust contact op met onze adviseur via info@tophrdesk.nl of bel naar 072-531 5464. Of bekijk onze vertrouwenspersoon pagina hier >>> voor meer informatie
Bron: Boshuizen