Ben ik verplicht om een vertrouwenspersoon te hebben?

Vertrouwenspersonen vervullen een cruciale rol als aanspreekpunt voor werknemers die zich niet op hun gemak voelen of zich niet vrij voelen binnen de werkomgeving. Het hebben van een vertrouwenspersoon draagt significant bij aan het creƫren van een veilige werkomgeving. Echter, rijst de vraag of elke organisatie verplicht is om een vertrouwenspersoon aan te stellen.

Het antwoord

Op dit moment is een werkgever nog niet officieel verplicht om een vertrouwenspersoon te hebben. Desalniettemin ligt er een wetsvoorstel bij de Eerste Kamer dat werkgevers met 10 of meer medewerkers verplicht om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Indien dit voorstel wordt aangenomen, zal de wet naar verwachting op 1 juli 2024 of 1 januari 2025 van kracht worden. Na invoering hebben grote bedrijven nog vier maanden en kleine bedrijven zelfs 16 maanden om aan deze verplichting te voldoen. Op dit moment is deze verplichting echter nog niet van kracht.

Het is echter raadzaam om nu al een vertrouwenspersoon aan te stellen, ongeacht of het in de toekomst verplicht wordt. Als werkgever ben je momenteel al verplicht om zoveel mogelijk te voorkomen dat werknemers ziek worden of onwel van het werk, wat ongewenst gedrag en ongewenste omgangsvormen kan veroorzaken. Hoe je dit probeert te voorkomen, ligt momenteel nog in de handen van de werkgever zelf. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is een waardevolle stap. Wanneer een werknemer met zorgen of problemen op een laagdrempelige en vertrouwelijke manier bij iemand terecht kan, die niet alleen kan luisteren maar ook kan informeren, adviseren, en indien gewenst kan helpen bij het vinden van een oplossing, kan dit van onschatbare waarde zijn!

Ben je als werkgever nog op zoek naar een vertrouwenspersoon? Ontdek wat TOP HR desk voor je kan betekenen! Wij bij TOP HR desk bieden de mogelijkheid om te functioneren als (externe) vertrouwenspersoon. Lees hier meer over wat wij bieden of neem contact met ons op!


Bron: XpertHR