Recruitmentbureau inhuren

Het inhuren van een recruitmentbureau heeft voor- en nadelen. Het kan een kostenbesparing opleveren, of een beter resultaat. Maar hoe vind je het juiste bureau voor jouw behoeften? Onderstaande aandachtspunten helpen je bij het kiezen van het juiste bureau.

Stap 1. Voorbereiding

Voordat je besluit om een extern bureau in te huren, moet je je wervingsbehoeften formuleren. Wil je bijvoorbeeld een concrete vacature invullen, een employer brand opzetten of een campagne opzetten waarbinnen je de komende twee jaar jouw vacatures voor verzorgenden kwijt kunt? Bij het formuleren van je wervingsbehoeften kun je jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:

  • Is er een strategische personeelsplanning?
  • Welke onderdelen van het recruitmentproces wil je uitbesteden en waarom?
  • Wil je een eenmalige wervingscampagne uitbesteden?
  • Wil je (een deel van) het recruitmentproces permanent uitbesteden?
  • Wat kun of wil je zelf in-house doen?
  • Ga je internationaal werven?
  • Wil je lokaal werven?
  • Wil je ook offline werven?

Tip: Formuleer je doel meetbaar.

Stap 2. Zoeken van een bureau

  • Zodra je je wervingsbehoefte hebt geformuleerd kun je op basis daarvan vaststellen welk soort bureaus je nodig hebt.
  • Gebruik je netwerk om te informeren naar welke bureaus het goed doen.
  • Benader een aantal bureaus en maak een vergelijking van offertes.

Stap 3. Beoordelen bureaus

Bureaus kun je op verschillende aspecten beoordelen:

  • Welke diensten biedt het bedrijf? Kijk vooruit: kan dit bureau ook in de toekomst worden ingezet? Doet het ook aan offline werving?
  • Heeft het bureau een goede naam? Kijk naar online reviews.
  • Vraag rond in je eigen netwerk naar ervaringen en aanbevelingen.
  • Geeft de offerte een duidelijk antwoord op je vraag?
  • Is de kostenstructuur in de offerte duidelijk?
  • Is er een gedegen plan van aanpak?
  • Is er daadwerkelijk sprake van maatwerk?
  • Bevinden de klanten van dit bureau zich in dezelfde branche?
  • Bekijk algemene voorwaarden en de contracten.
  • Bekijk de prijsopbouw:

- Wat gaat de campagne in totaal kosten?

- Is het price per hire?

- Is het prijs per reactie? Is er een maximum aantal reacties gesteld?

- Is het price per click? Is er een maximumbedrag?

- No cure, no pay? Zijn er dan toch nog kosten die je wel moet betalen?  

  • Check de inschrijving van het bureau bij de Kamer van Koophandel.
  • Is het bureau ingeschreven bij een brancheorganisatie?

Tip: Vraag het bureau in een gesprek niet alleen naar succesverhalen maar ook naar mislukte projecten. Of vraag naar het aantal bemiddelingen 

Reactie plaatsen